Як підтримати дітей?

Розуміння добробуту дітей 

Коли діти потрапляють у надзвичайно складні життєві обставини, вони потребують особливого догляду та захисту. Незалежно від того, опиняються вони у зоні стихійного лиха чи збройного конфлікту або зазнають тривалого впливу епідемії COVID-19, важливо зосередитися на їх потребах та добробуті. На всіх етапах кризової ситуації діти дуже уразливі. Це підвищує ризик втрати опіки, експлуатації та завдання їм іншої шкоди.  

Здатність дітей долати складні ситуації та їхня емоційна стійкість залежать від низки чинників. Це сімейні та життєві обставини, почуття приналежності до громади та визнання, а також їхній вік і стать. Допомога дітям у складній ситуації може повернути їх до повсякденного життя, підвищити стійкість у подоланні труднощів та допоможе запобігти тривалим негативним психосоціальним наслідкам. Хоча діти дуже сильно відрізняються між собою, існують певні спільні фактори і можливості, які впливають на рівень їхньої емоційної стійкості. Це захисні фактори, які забезпечують психологічне «прикриття» і допомагають зменшити негативні психологічні наслідки від пережитих труднощів або страждань.  

Захисні фактори для емоційної стійкості:

  • Індивідуальні особливості: почуття власної гідності, навички здорового спілкування з однолітками та позитивні стосунки з дорослими, які проявляють турботу.
  • Створення позитивного середовища в родині, яке забезпечує любов, турботу, підтримку, розуміння, дисципліну, справедливість і гарний приклад для наслідування.
  • Друзі, які є прикладами для наслідування, приймають дитину та радують.
  • Позитивний досвід у школі від вчителів і наставників. Він сприяє загальному добробуту дитини, надає можливість для розвитку, вдосконалення навичок, знань і впевненості у собі.  
  • Здорова громада відіграє вирішальну роль у забезпеченні визнання та захисту. Вона сприяє зростанню та розвитку дитини, залучаючи її як цінного члена громади.  

Три сфери навички та знання, емоційний і соціальний добробут забезпечують основу для розуміння того, як програми і заходи психосоціальної підтримки здатні вплинути на добробут дитини. Наприклад: 

Навички та знання: навчання вирішенню конфліктів; покращення зв’язку з однолітками; вміння зробити правильний вибір.  

Емоційний добробут: надія на майбутнє; почуття безпеки та контролю; самооцінка та самоповага, розуміння своїх емоцій та вміння з ними справлятись.  

Соціальний добробут: здатність взаємодіяти; вирішення проблем з іншими; почуття приналежності до громади.  

Заходи, які забезпечують психосоціальну підтримку, численні та різноманітні. Ось деякі приклади: перша психологічна допомога дітям, допомога вдома, заходи у школі та поза школою (під час яких діти можуть гратися і відновлювати довіру та впевненість), створення просторів дружніх до дитини та інше. 

Як підтримати благополуччя дитини під час кризової події

(збройного конфлікту, пандемії та інших)

Діти, як і дорослі, відчувають та переживають зміни у житті, пов’язані з кризовими подіями. Так, дітям дуже важливі щоденні ритуали та звична послідовність у їхньому житті. Вони прокидаються, снідають, йдуть до школи або садочку, проводять час з друзями. 

Коли трапляється надзвичайна ситуація, така як пандемія, збройний конфлікт, природна катастрофа та інші, звичний ритм життя дитини порушується. Вони можуть ставати тривожними, розгубленими, наляканими або навіть агресивними. Це може проявлятися  у тому що дитина змінює свою звичну поведінку і може виявляти підвищену сором’язливість або навпаки – злість, підвищену контактність або відмову від спілкування, регресує до поведінки молодшого віку (наприклад, смоктання пальця, носіння іграшки з собою і т. д.) 

В цих умовах важливо підтримати дитину та допомогти їй впоратися зі змінам, які вона переживає. Що можна зробити, щоб покращити стан дитини: 

  • Перш за все, приймайте те, що відчуває ваша дитина, які б емоції вона не виявляла.  Намагайтеся своїм прикладом показувати лише позитивні емоції, щоб передати цей настрій дитині. Будьте максимально спокійними у своїх словах і діях. Це створить для дитини безпечний простір.  
  • Якщо дитина хоче, обійміть її та дозвольте їй “притиснутися” до вас. Тактильний контакт може бути додатковим засобом, щоб дати відчуття безпеки вашій дитині. 
  • Поговоріть з дитиною про ситуацію. Поясніть їй простими словами, що відбувається  і що ця ситуація в майбутньому завершиться. Покажіть, що ви слухаєте її та турбуєтеся про неї.
  • Скажіть дитині, що ви дбаєте про неї та будете поруч, особливо якщо їй потрібна підтримка або просто обійми. 
  • Якщо ви в ізоляції або в умовах карантину – дотримуйтеся режиму дня дитини. Прокидайтеся за звичним графіком, снідайте, одягайтеся та займайтеся з дитиною зранку. 
  • Ви можете створити онлайн чи офлайн групу, де діти могли б спілкуватися за допомогою сучасних інтернет платформ. 
  • Також, діти можуть робити відеодзвінки для спілкування та спільної гри. 
  • Спробуйте обмежити вплив новин ЗМІ та соцмереж, щоб уникнути додаткового хвилювання та тривоги 
  • Створіть свої сімейні години, коли ви можете разом проводити час та спілкуватися. Це можуть бути настільні ігри, перегляд відео, клуб читання та інше. 
  • Важливо дати дитині відчуття контролю над собою та ситуацією. Залучіть її до складання сімейних планів . Складайте разом списки того, що треба купити, вибирайте це все разом у, перевірте та запитайте про стан друзів та родичів за допомогою відеозвязку або телефону.  
  • Дбайте про свій власний емоційний та фізичний стан – займайтеся дихальними практиками, йогою, медитаціями або тим, що допомагає вам заспокоїтися та розслабитися. 

Ви можете долучатись на заходи з психосоціальної підтримки, які ТЧХУ проводить для дітей, для цього зв’яжіться з регіональною організацією ТЧХУ у вашому місті та дізнайтесь про наявність відповідних заходів.