Імплементація норм міжнародного гуманітарного права

Імплементація норм міжнародного гуманітарного права

Реалізація та дія норм міжнародного гуманітарного права (МГП) неможливі без імплементації, тобто забезпечення виконання державою міжнародних правових норм. Зазначимо, що зобов’язання з імплементації МГП покладені перш за все на державу, тому основна частина норм реалізується саме на рівні держави. Український Червоний Хрест в межах своїх статутних завдань сприяє національним органам в розповсюдженні знань з МГП та його імплементації. Пояснюємо як це працює на практиці.

Імплементація норм міжнародного гуманітарного права в Україні

Хоча переважна більшість норм МГП починає застосовуватися з початком збройного конфлікту, але деякі положення зобов’язують державу вживати низку заходів і в мирний час. До таких заходів відносяться: прийняття відповідного законодавства та створення органів з імплементації МГП, поширення знань з МГП серед населення та представників держави, розслідування та притягнення до відповідальності за порушення норм МГП, та інші.

Наразі в Україні діє спеціальне законодавство, а також створені державні органи, які забезпечують імплементацію МГП. Серед основних законів, зокрема, такі: Закон України «Про символіку Червоного Хреста, Червоного Півмісяця, Червоного Кристала в Україні», «Про Товариство Червоного Хреста України», Постанова Кабінету Міністрів України 2017 р. «Про утворення Міжвідомчої комісії з питань застосування та реалізації норм міжнародного гуманітарного права в Україні», Розпорядження КМ України 2022 р. «Про визначення державного підприємства, яке виконує функції Національного інформаційного бюро».

Важливою у цьому аспекті також є Інструкція про порядок виконання норм міжнародного гуманітарного права у Збройних Силах України, затверджена наказом Міністерства оборони України у 2017 р. Якщо ж говорити про відповідальність за серйозні порушення норм МГП, або воєнні злочини, то вона передбачена статтею 438 Кримінального кодексу України, яка встановлює кримінальну відповідальність за вчинення таких злочинів.

Що стосується спеціальних органів держави, створених з метою імплементації норм МГП, то до них належать, зокрема, Міжвідомча Комісія з питань застосування і реалізації норм міжнародного гуманітарного права в Україні та Національне інформаційне бюро.

Дізнатись більше про те, як наша країна імплементує норми міжнародного гуманітарного права, ви можете ознайомившись з Добровільним звітом у сфері міжнародного гуманітарного права, який Міністерство оборони України опублікувало за підтримки Українського Червоного Хреста.

Імплементація норм МГП на міжнародному рівні

Як у випадку з будь-якою галуззю міжнародного публічного права, реалізація норм МГП здійснюється на двох рівнях – національному та міжнародному. На міжнародному рівні імплементація МГП забезпечується загальними механізмами міжнародної відповідальності до держав, які порушують його норми. Це, в першу чергу, застосування санкцій, виключення з міжнародних організацій, припиненням дипломатичних відносин із державою-порушницею, а також матеріальна та політична відповідальність держави.

Окремо слід згадати про міжнародну кримінальну відповідальність індивідів за серйозні порушення МГП. До органів міжнародного кримінального правосуддя, зокрема, відноситься Міжнародний кримінальний суд (МКС) у Гаазі. Нагадаємо, що у 2024 році Верховна Рада України ратифікувала Римський статут МКС. Він передбачає порядок роботи суду, а також визначає злочини, які підпадають під його юрисдикцію (воєнні злочини, злочини агресії, злочини геноциду, злочини проти людяності).

Український Червоний Хрест відіграє ключову роль в поширенні знань з МГП та надає експертну підтримку органам державної влади України в імплементації його норм на національному рівні.