Червоний Хрест України розпочав кампанію з інформаційної гігієни
“Не вірю, краще перевірю!”, – під таким гаслом Товариство Червоного Хреста України розпочинає кампанію з інформаційної гігієни. Впевнені, всі вже запам’ятали, що гігієна рук – це запорука здоров’я та безпеки під час пандемії. Хочемо нагадати, що гігієна нашого розуму та критичне сприйняття – не менш важливі, адже неправдива та маніпулятивна інформація така ж небезпечна, як і вірус! Вона поширюється з такою ж швидкістю, наражаючи на небезпеку, а іноді стає реальною загрозою для життя та здоров’я людей.
Хочемо допомогти вам пам’ятати ознаки неправдивої інформації. Для цього ми розробили простий алгоритм її перевірки інформації на достовірність.
Почнемо:
1. відкриваємо новину і від самого заголовку: “Оце так!” видихаємо, зупиняємося на хвилинку і думаємо, чому це нас так схвилювало;
2. ставимося до інформації одразу обережно, навіть якщо опублікована дуже мила, чи, навпаки, страхітлива картинка;
3. якщо новина в інтернеті, то перевіряємо, хто її опублікував і чи варто їм довіряти:
- чи давно займається цим питанням ця організація;
- якщо це медіа, то які інші статті вже опубліковані;
- чи всі опубліковані статті – скандальні і провокативні;
- чи є у новини автори; якщо є, то у пошуку перевіряємо, що ще вони пишуть і що пишуть про них.
4. читаємо всю новину повністю, бо газети і сайти можуть перекручувати у заголовку інформацію, аби привернути увагу, а у повному тексті “не все так однозначно”;
5. перевіряємо, чи є у тексті достатньо фактів і доказів, а не лише емоційні думки;
6. дізнаємося, що про це пишуть інші медіа, які публікують спокійні і виважені новини. І ще: медіа теж можуть помилятися, тому інформацію перевіряємо з офіційного джерела! (і краще завтра, якщо це не питання життя і смерті).
Кампанія з інформаційної гігієни реалізується за підтримки Данського Червоного Хреста та при фінансуванні Міністерства закордонних справ Данії у рамках міжнародного проєкту підготовки та реагування на ситуацію з СOVID-19 в Україні.