Розуміння добробуту дітей
Коли діти потрапляють у надзвичайно складні життєві обставини, вони потребують особливого догляду та захисту. Незалежно від того, опиняються вони у зоні стихійного лиха чи збройного конфлікту або зазнають тривалого впливу епідемії COVID-19, важливо зосередитися на їх потребах та добробуті. На всіх етапах кризової ситуації діти дуже уразливі. Це підвищує ризик втрати опіки, експлуатації та завдання їм іншої шкоди.
Здатність дітей долати складні ситуації та їхня емоційна стійкість залежать від низки чинників. Це сімейні та життєві обставини, почуття приналежності до громади та визнання, а також їхній вік і стать. Допомога дітям у складній ситуації може повернути їх до повсякденного життя, підвищити стійкість у подоланні труднощів та допоможе запобігти тривалим негативним психосоціальним наслідкам. Хоча діти дуже сильно відрізняються між собою, існують певні спільні фактори і можливості, які впливають на рівень їхньої емоційної стійкості. Це захисні фактори, які забезпечують психологічне «прикриття» і допомагають зменшити негативні психологічні наслідки від пережитих труднощів або страждань.
Захисні фактори для емоційної стійкості:
Три сфери – навички та знання, емоційний і соціальний добробут – забезпечують основу для розуміння того, як програми і заходи психосоціальної підтримки здатні вплинути на добробут дитини. Наприклад:
Навички та знання: навчання вирішенню конфліктів; покращення зв’язку з однолітками; вміння зробити правильний вибір.
Емоційний добробут: надія на майбутнє; почуття безпеки та контролю; самооцінка та самоповага, розуміння своїх емоцій та вміння з ними справлятись.
Соціальний добробут: здатність взаємодіяти; вирішення проблем з іншими; почуття приналежності до громади.
Заходи, які забезпечують психосоціальну підтримку, численні та різноманітні. Ось деякі приклади: перша психологічна допомога дітям, допомога вдома, заходи у школі та поза школою (під час яких діти можуть гратися і відновлювати довіру та впевненість), створення просторів дружніх до дитини та інше.
Як підтримати благополуччя дитини під час кризової події
(збройного конфлікту, пандемії та інших)
Діти, як і дорослі, відчувають та переживають зміни у житті, пов’язані з кризовими подіями. Так, дітям дуже важливі щоденні ритуали та звична послідовність у їхньому житті. Вони прокидаються, снідають, йдуть до школи або садочку, проводять час з друзями.
Коли трапляється надзвичайна ситуація, така як пандемія, збройний конфлікт, природна катастрофа та інші, звичний ритм життя дитини порушується. Вони можуть ставати тривожними, розгубленими, наляканими або навіть агресивними. Це може проявлятися у тому що дитина змінює свою звичну поведінку і може виявляти підвищену сором’язливість або навпаки – злість, підвищену контактність або відмову від спілкування, регресує до поведінки молодшого віку (наприклад, смоктання пальця, носіння іграшки з собою і т. д.)
В цих умовах важливо підтримати дитину та допомогти їй впоратися зі змінам, які вона переживає. Що можна зробити, щоб покращити стан дитини:
Ви можете долучатись на заходи з психосоціальної підтримки, які ТЧХУ проводить для дітей, для цього зв’яжіться з регіональною організацією ТЧХУ у вашому місті та дізнайтесь про наявність відповідних заходів.